Wiek kalendarzowy a biologiczny

Wiedza

WARSZTATY ZDROWIA

Czy techniczne określenie: „warsztaty” pasuje do pojęcia zdrowia? Mamy nadzieję przekonać wszystkich, że tak.

Zwykle traktujemy zdrowie, jako nieobecność choroby, brak dolegliwości, lecz tego typu podejście powoduje, że nie rozumiemy c z y m j e s t zdrowie i jak go traktować. Światowa Organizacja Zdrowia definiuje zdrowie jako:

  • Dobrostan fizyczny – stan w którym odczuwamy nasze ciało jako sprawnie działające i przynoszące nam wiele przyjemnych odczuć
  • Dobrostan psychiczny – stan w którym postrzegamy nasz umysł, jako sprawnie działający, a nasze życie emocjonalne jest barwne, ale zrównoważone

3) Dobrostan społeczny – stan w którym czujemy się dobrze w otoczeniu innych ludzi, jesteśmy spełnieni zawodowo i towarzysko.

Jak widać z powyższej definicji celem życia człowieka jest dążenie do realizacji pełni swoich możliwości. Aby to było możliwe musimy odkryć, co i w jakim stopniu od nas zależy. Badania mające na celu odkrycie jakie czynniki najbardziej wpływają na nasze zdrowie nie pozostawiają złudzeń.

  • 53% czynników wpływających na zdrowie, to styl życia.
  • 21% – środowisko, w którym żyjemy.
  • 16% – cechy wrodzone.
  • 10% – jakość opieki zdrowotnej.

Powyższe zestawienie wyraźnie wskazuje, że nie lekarz, ani pielęgniarka (osoby zwykle kojarzone ze zdrowiem)ale MY SAMI mamy największy wpływ na swoje zdrowie.

Aby jednak ten wpływ był najbardziej adekwatny powinniśmy posiadać właściwy zasób wiedzy dotyczący zachowań prozdrowotnych.

Najbardziej istotna informacją o naszym organizmie jest fakt, że ciało człowieka jest systemem samoregulującym się. O ile nasza wola nie stoi w sprzeczności z wewnętrznymi mechanizmami powinniśmy dożyć około 120 lat w pełnym zdrowiu. Jednak liczne błędy, które popełniamy zaburzają te regulacje w takim stopniu, że powstają objawy choroby. Wystarczy zatem organizmowi „nie przeszkadzać”, aby stopniowo wrócił do normy. Co najważniejsze nigdy nie jest za późno na taki krok!

Spośród różnego rodzaju błędów popełnianych przez nas wobec samych siebie wyróżniamy 3 główne grupy czynników:

  • Błędy żywieniowe
  • Błędy dotyczące trybu życia
  • Błędy dotyczące psychiki

 

  1. BŁĘDY ŻYWIENIOWE

Są to najczęstsze błędy popełniane przez człowieka. Sytuację komplikuje ponadto fakt, że żywność jest wprowadzana do organizmu systematycznie i w stosunkowo dużych ilościach. W tej kategorii występują 2 główne rodzaje błędów: ilościowe i jakościowe.

  1. Błędy ilościowe

Najczęstszym błędem żywieniowym ludzi jest nadmierna kaloryczności pokarmów. Powoduje ona iż wewnętrzne przetwórnie pokarmu na energię – zwane mitochondriami „ nie nadążają” z przetwarzaniem żywności, co w efekcie daje, paradoksalnie – mniejszą ilość energii i wzrost produkcji „odpadów” , którymi są wolne rodniki tlenowe. To właśnie one są odpowiedzialne za szybsze, „niepomyślne” starzenie się organizmu, oraz uszkodzenia komórek i tkanek. Ponadto nadmierna kaloryczność pokarmów powoduje tworzenie nieprawidłowych „zapasów”, kierowanie torów przemiany materii na wadliwe szlaki, dając w ten sposób początek wielu chorobom przewlekłych.

Walczmy z mitem mówiącym – „jedz, będziesz silniejszy” ! To przekonanie nie mające nic wspólnego z prawdą, wiodące do zupełnie odwrotnych skutków. Badania dotyczące przyczyn długowieczności, oraz dobrego zdrowia, na pierwszym miejscu wymieniają biodynamiczne odżywianie się – wystarczające do zabezpieczenia potrzeb, zapewniające dowóz witamin i innych składników, których organizm nie potrafi syntetyzować samodzielnie. Za najbardziej cennym nawyk w tym zakresie badacze uważają – okresowy post.

  1. Błędy jakościowe

Błędy jakościowe to przede wszystkim niewłaściwa struktura posiłków. W tym obszarze również istnieje wiele szkodliwych mitów ukształtowanych przez okresy w historii, w których brakowało różnych składników pokarmowych. Do skutków tych mitów należą:

  1. Nadmiar białka w diecie – prowadzący do alergizacji organizmu, jego zakwaszeniu i otępiającym działaniu na mózg.
  2. Nadmiar tłuszczów zwierzęcych, połączony z niedoborem kwasów omega pochodzących głównie z ryb lub niektórych roślin oleistych, powodujący nie tylko otyłość i miażdżycę, ale także zaburzenia pracy mózgu i osłabienie odporności
  3. Nadmiar cukrów prostych w diecie prowadzący do nietolerancji glukozy i cukrzycy
  4. Niedobór węglowodanów złożonych, otoczek ziaren zbóż, prowadzący do nadmiernego apetytu i niedoboru witamin i elektrolitów
  5. Stosowanie żywności wysoko przetworzonej, nie pasującej do naszego metabolizmu
  6. Spożywanie żywności zanieczyszczonej, szczególnie spleśniałej powodującej powstawanie nowotworów.

 

Istotnym błędem z pogranicza żywienia i zachowania jest traktowanie jedzenia jako zastępczej psychoterapii, jako systemu nagradzania lub karania siebie, bądź wręcz – jako życiowego celu.

  1. BŁĘDY W STYLU ŻYCIA

Najczęstszym zaburzeniem stylu życia, mającym największy wpływ na zdrowie jest niedobór ruchu.

Ruch jest czynnikiem wpływającym nie tylko na mięśnie, kości i stawy, ma znaczenie w funkcjonowaniu całego organizmu. Mięśnie szkieletowe są niezbędne do właściwego powrotu krwi żylnej do serca. Ich prawidłowa praca ułatwia spalanie nadmiaru tłuszczów, które trwa nawet w trakcie spoczynku po wysiłku. Ruch na świeżym powietrzu rozwija układ oddechowy, kontakt ze zmiennymi czynnikami pogodowymi wzmacnia odporność organizmu, hartuje psychikę. Odpowiednio dawkowany ruch zapobiega rozwojowi chorób metabolicznych w tym cukrzycy i chorobom serca.

III BŁĘDY DOTYCZĄCE PSYCHIKI

Wśród mieszkańców Polski ciągle panuje błędne przekonanie, ze sfera umysłu, emocji i duchowości nie powinna podlegać żadnym działaniom. Jednak umysł wymaga takich samych zabiegów pielęgnacyjnych, jak ciało. Wszyscy pragną aby ich mózg sprawnie pracował, wykazując się dobrą pamięcią, sprawnymi procesami kojarzeniowymi, dobrym refleksem i odpowiednią szybkością reakcji. Warunkuje to zachowanie dobrej opinii w miejscu pracy, utrzymaniu dobrej pozycji w „wyścigu” o podstawowe dobra ekonomiczne.

Jednocześnie tęsknimy za spokojem ducha, potrzebujemy zrównoważenia emocjonalnego, umiejętności wyciszania. Marzymy za zasypianiem po dotknięciu poduszki, nieprzerwanym mocnym snem.

Wszystko to jest możliwe po wprowadzeniu w życie zdrowego treningu intelektualnego naprzemiennie z ćwiczeniami wyciszająco-tonizujacymi.

Jeszcze do niedawna sądzono że układ nerwowy nie podlega odnowie, wręcz przeciwnie, z wiekiem ulega stałej degeneracji. To szkodliwe założenie jest przyczyną biernej postawy wobec możliwości usprawniania i regulowania jego pracy. Współczesne badania wyraźnie wykazują, że nawet osoby chore na przewlekłe zwyrodniające schorzenia układu nerwowego, pod wpływem ćwiczeń mogą odzyskać część dawnych funkcji. Tym bardziej więc osobom zdrowym powinno zależeć na nieustannej stymulacji pracy mózgu.

Do treningu funkcji intelektualnych najlepiej nadają się gry, szczególnie strategiczne, w połączeniu z kontaktem z innymi ludźmi pozwalają jednocześnie na utrzymanie dobrych relacji do końca życia. Zapobiega to typowej dla wieku starczego depresji.

Praca z emocjami powinna polegać na słuchaniu wyciszającej muzyki, spacerach, szczególnie przed snem. Kontakt z naturą samoistnie tonizuje emocje – uspokaja, jednocześnie podwyższając poziom energii.

Właściwe traktowanie swojej psychiki pozwala uniknąć problemów nie tylko z duchem, ale także z chorobami somatycznymi. Niektórzy naukowcy uważają, ze początek każdej choroby jest związany z nieumiejętnością reagowania na przeżycia natury psychicznej, emocjonalnej. Jak dotąd najlepiej jest poznany wpływ psychiki na przewlekłe choroby układu pokarmowego, astmę oraz choroby serca. Udowodniony jest negatywny wpływ przewlekłego stresu na odporność, powodujący częste infekcje i skłonność do powstawania nowotworów.

Z powyższego zarysu przyczyn problemów związanych z utrzymaniem zdrowia widzimy wyraźnie, że pojęcie warsztatu, w odniesieniu do problematyki zdrowotnej jest w pełni uzasadnione.

Musimy się przyznać przed nami samymi, że do tej pory lepiej traktowaliśmy swoje mieszkania i samochody niż swój organizm.

Opieki zdrowotnej domagaliśmy się od służby zdrowia i najbliższych, zamiast samodzielnie wypracować właściwe dla siebie wzorce.

Przekonawszy się jednak, że nasze zdrowie jest w naszych rękach, możemy podjąć działania zmierzające do poprawy sytuacji.

  • Po pierwsze: poprzez nabycie właściwej wiedzy dotyczącej zjawisk życiowych i właściwych postaw sprzyjających dobremu funkcjonowaniu fizycznemu, psychicznemu i społecznemu.
  • Po drugie: przez zdobicie się na wypróbowanie i wdrażanie właściwych dla naszego organizmu sposobów funkcjonowanie
  • Po trzecie: na ukształtowanie stałej postawy – cieszenia się życiem, pozwalającej na korzystanie z niego „pełnymi garściami”

 

lek. med. Janusz Wyrwalski

 

 ksiazki1 ksiazki2ksiazki3